dinsdag 13 september 2011

De villa in het landschap

Zichtlijnen en de symetrische as / bilaterale symetrie as
Op deze luchtfoto is goed te zien hoe de villa in het landschap ligt. De grond om de villa is geheel aangepast. Dit werdt gedaan om orde te creëren in de chaos die de natuur is.
Er is een structuur in het landschap gecreërd waarin de villa de dominante factor is.
Zichtlijnen en toegangswegen worden door Palladio altijd zorgvuldig uit elkaar gehouden. De vista is heilig. Zoals vaak het geval is staat de weg die naar de villa leidt dwars op de centrale richting van de vista.

Naderend over deze langzaam stijgende weg is de villa van verre te zien, het lichte front scherp afstekend tegen de donkere berghelling.
De centrale zoas van de villa is gericht op het landschap en 'ontspringt' aan de achterzijde in het halfronde nympheum, dat in de berghelling is geschoven. De as van de kapel (cirkel in het plaatje hierboven) staat hier dwars op en markeert behalve de toegangsroute ook de scheiding tussen tuin en wijngaard.

De twee lijnen kruisen elkaar midden voor de villa, ten hoogte van de fontein en dat is ook precies de plek vanwaar men het front van de gevel ideaal in oogschouw kan nemen.
Het gebied rondom de gebouwen wordt onderscheiden door nuts, woon en representatieve functies waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende categoriën als de landerijen, de moestuin de boomgaard en de siertuinen.
Het nympheum
Bij villa Barbaro liggen de moestuinen aan de buitenzijde van het terrein gecamoufleerd door hoge hagen en bomenrijen. De tuinen aan de voorzeide verhullen de representative functie. De weinige elementen die in dit deel van de tuin worden gebruikt - bogen, muurtjes, poorten en bomen - sturen de blik naar de horizon. Over de tuin heen worden huis en landschap op elkaar betrokken in esthetisering van het vergezicht; vista's in de loggia en hal, langs lange lanen het landschap in. Door de letterlijke beheersing van de omgeving, de controle over de landerijen is er een rechtstreekse betrekking tussen huis en landschap, die de gesloten ommuurde renaisanse tuin uit het (architectonisch) programma doet verdwijnen.

Het huis van de eigenaar ligt in het midden, het huis kan aan weerszijden worden uitgebreid. De as van de symetrie wordt doorgezet in de tuin, als de situatie het toelaat, doorgetrokken in het landschap.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten